U belt en de prospect zegt "momenteel geen interesse"
U belt en de prospect zegt "momenteel geen interesse"
Een klein, maar belangrijk verschil. Laat je niet afschepen, maar klamp je vast aan die ‘momenteel’:
‘Dus als ik het goed begrijp, is het nu niet interessant voor u? Wanneer kan het dan wel? Misschien hebt u over zes maanden meer interesse in onze selectieprocedures? Is het goed als ik u dan eens terugbel?’
= ‘als, dan’-techniek. Die reflex moet elke verkoper hebben!
De kans is groot dat de klant dan zegt: ‘Oké, bel dan maar eens terug.’
Ook al is dat eerder bedoeld om je af te schepen, toch heb je een ‘ja’ beet.
Zes maanden later bel je effectief terug, en wel met deze inleiding:
‘U had me gevraagd om in de maand april terug te bellen om eens concreet af te spreken.’
Het is in elk geval te allen prijze te vermijden om nukkig te reageren op een nukkig antwoord van de klant. Dan beëindig je het eerste contact immers met een slecht gevoel. Toon altijd begrip en blijf vriendelijk, zonder te forceren of aan te dringen:
‘Misschien kan het u in de toekomst interesseren en bel ik u dan terug? Is het dan nog altijd nee, even goede vrienden. Voor mij is het maar een kleine moeite om nog eens te bellen.’