Verkooptechnieken met resultaat

Soms wordt wel eens beweerd dat verkopen een kunst is. Dat klopt niet. Verkopen is een vak. En zoals in elk vak sta je als verkoper nergens zonder de juiste verkooptechnieken. Maar verkooptechniek betekent niet het bedriegen van de klant. Het betekent dat je de klant helpt inzien dat hij jou product of dienst nodig heeft. Dat jij of je bedrijf hem het best kunt helpen om zijn probleem op te lossen, of om efficiënter en winstgevender te werken. En er zijn veel soorten verkooptechnieken. Hier bespreken we er enkele, maar er zijn er meer. Veel meer.

Verkooptechnieken om nieuwe klanten te vinden.

Verkooptechnieken met resultaatProspectie technieken dus. Hoe en waar vind je nieuwe klanten? Hoe bepaal je of die wel klant kunnen worden? Hoe wek je hun interesse.? Hoe krijg je een eerste afspraak? Daar zijn allemaal aparte verkooptechnieken voor. En die leggen we natuurlijk uit tijdens onze sales training.

Uiteraard hebben we ook gespecialiseerde opleidingen voor elk type van contactname, zoals het opstellen van direct mailings (of e-mailing campagnes), netwerken, beurzen, en wat al niet meer. Maar ook in onze basis opleiding wordt hier al heel veel aandacht aan besteed.

Verkooptechnieken om te scoren bij het eerste bezoek

Dat is natuurlijk de droom van elke verkoper: hoe scoor je al bij het eerste bezoek. Sommigen denken dat het niet kan, terwijl dit andere verkopers in hetzelfde bedrijf, met hetzelfde product, geregeld lukt. Waarom? Omdat die laatsten de juiste verkooptechnieken gebruiken.

Ze stellen de juiste vragen, doen de aankoper vertellen waar hij een probleem heeft, en doen hem inzien dat zij met de oplossing komen. Heel wat aankopers worstelen jaren met een probleem, en als de verkoper dan de juiste oplossing voorlegt, is dat voor hem een openbaring. Hij is de verkoper dankbaar dat hij mag kopen. Kortom, hij heeft zichzelf overtuigd.

Technieken om offertes te maken die scoren

Ook bij het maken van offertes komen heel wat verkooptechnieken kijken. Een goede offerte is geen opsomming van 'wij gaan dit en dat leveren, en daarvoor betaalt u zoveel'. Een goede offerte zet uw beste argumenten nog eens in het zonnetje. Ze laat de aankoper zien wat hij mist als hij er niet op ingaat.

Offertes maken kost tijd en geld. Heel dikwijls kun je daar niet onderuit. Maar door het toepassen van de juiste verkooptechnieken kun je er wel voor zorgen dat de slaagkans van uw offertes heel wat hoger komt te liggen.

Verkooptechnieken om de klant over te streep te trekken

Ook de beste offerte stoot soms op een aanvankelijk negatieve reactie. Misschien heeft de klant uw aanbod niet helemaal begrepen. Misschien heeft een capabele concurrent hem bewerkt. Het kan aan veel zaken liggen. Maar ook hier komen de juiste verkooptechnieken goed van pas.

Hoe verleid je de klant ertoe om je precies te vertellen wat hij minder goed vind aan je offerte? Welk type vragen stel je hem? Welke toon sla je aan? Allemaal zaken waar een getrainde verkoper na onze opleiding mee speelt. En die hem uiteindelijk toch met het order laten buitenwandelen.

Verkooptechnieken om te groeien bij bestaande klanten

Ook dit is natuurlijk belangrijk. Upselling en cross-selling kunnen voor heel wat meer omzet zorgen, en eigenlijk is een bestaande klant de gemakkelijkste om aan te verkopen. Dus gaat de getrainde verkoper bij een volgend bezoek op speurtocht naar wat die klant nog meer zou kunnen afnemen.

De klant heeft sowieso al een positief idee van zowel de verkoper als het product en het bedrijf. Dus hij zal al een stuk opener zijn in reactie op de vragen. Een verkoper die slim gebruik maakt van de juiste verkooptechnieken vindt gegarandeerd nieuwe verkoopmogelijkheid.

Zoals gezegd, dit zijn slechts een paar van de verkooptechnieken die we in onze opleiding bijbrengen aan de verkopers. En bovendien ligt het zwaartepunt bij elke verkoper anders. De ene heeft geen probleem bij het vinden van nieuwe klanten, de andere heeft moeite om een 'nee' om te buigen in een 'ja', ... Iedereen is anders.

We gaan op zoek bij elke verkoper naar wat misschien beter kan bij hem (of haar), en we leren hem exact die verkooptechnieken waar hij of zij meer rendement kan uithalen.

Bent u zelf een verkoper die denkt dat het beter kan, of bent u een commercieel verantwoordelijke die zijn team wil bijschaven? Contacteer ons dan, zodat we samen een gepersonaliseerde opleiding voor u kunnen bespreken.

0
Nog geen stemmen