Commerciële vaardigheden voor niet-commerciëlen

Sterke commerciële reflexen voor niet commerciëlen

Je hebt regelmatig contact met klanten en je bent zelf geen verkoper?

Dan is deze workshop perfect voor jou bedoeld want je wenst je klantencontact per mail, telefonisch of face-to-face vlekkeloos laten verlopen.

Wist je dat je als niet-verkoper veel meer impact hebt op de klant dan de verkoper zelf?

Je bent immers geen verkoper in de ogen van de klant, je hoeft niet persé te verkopen, dus als jij iets zegt, zal de klant goed luisteren. Vandaar het sterk groeiend belang van commerciële vaardigheden voor niet-commerciëlen.

In één dag leer je wat werkt en niet werkt om je doelstellingen én die van je klant te realiseren: de win-win tussen jou en je klant. Je zult verstelt staan hoe graag je klanten je telefoontjes, mailtjes en ontmoetingen tegemoet zullen zien. De perfecte match, dankzij je commerciële vaardigheden vanaf dag 1 na de opleiding.

Géén hardselling verkooptechnieken, wel de kleine duwtjes in de goeie richting, evidence based verkoopvaardigheden met gegarandeerd persoonlijk succes, gezien én graag gezien door de klant.


Programma in één dag:

  • Het eerste contact, meteen raak: een eerste positieve indruk, hoe?
  • Hoe kan ik klanten “lezen?” Aan de buitenkant zien (waarneembaar gedrag) wat aan de binnenkant leeft? DISC methodiek
  • Wat zeg ik best wel en best niet en hoe pas ik mijn stijl aan in functie van wie de klant is?
  • Wat de klant écht belangrijk vindt: moments of delight & moments of pain
  • Hoe leer ik samen met de klant ontdekken wat zijn behoeftes en bezorgdheden zijn? SPPIN vragen
  • Hoe opportuniteiten ontdekken en je verkoopkansen inschatten? Scotsman methode
  • De argumentatie: de geheimen van het overtuigen en de BBB & ABC-test
  • Commercieel vaardig telefoneren (checklist)
  • Commercieel vaardig mailen (checklist)
  • Commercieel vaardig offertes maken (checklist)
  • Wat als de klant “nee” of “ja, maar…” zegt? Gevatte antwoorden op weerstanden van klanten; Hoe maak je van een “nee” toch nog een “ja” (checklist)
  • Hoe haal je offertes binnen? (checklist)
  • Hoe herken je koopsignalen?
  • Hoe vraag je naar de “ja” van de klant? (afsluittechnieken)
  • Hoe omgaan met ontevreden klanten en klachten
  • De ultieme commerciële vaardigheden test + actieplan mee naar huis.

 

Extra:

 

  • Breng je mailtjes en offertes aan klanten mee, je krijgt meteen feedback
  • Ruimte om te oefenen in kleine groepjes om je commerciële vaardigheden uit te testen


Geert Delobelle geeft wekelijks coaching en opleiding aan niet-commerciëlen: projectleiders, techniekers, binnendiensten, dienst-na-verkoop, verzending, planning, dispatching, informatici, consultants, etc. Geert is zelf intussen 22 jaar business consultant voor Thomas International, een organisatie actief in 60 landen om samenwerking tussen mensen te bevorderen dankzij o.a. assessments en people management tools. Meer info op www.salesatelier.be of LinkedIn.

 Contacteer Salesatelier

0
Nog geen stemmen