Hoe stel ik mezelf voor?

Wie is de eerste persoon aan wie u zich moet voorstellen wanneer u in een bedrijf op bezoek gaat voor een verkoopgesprek? Niét de man of vrouw met wie u een afspraak hebt, maar de baliemedewerker aan de receptie. Soms wordt hen door de bedrijfsleiding gevraagd een eerste indruk neer te schrijven van elke bezoeker. Maar zelfs als dat niet zo is, moet u deze mensen hartelijk en respectvol benaderen. Niemand kent het komen en gaan binnen een onderneming beter dan zij. Ze kunnen u dus waardevolle informatie verstrekken. Waar dient u bij het binnenkomen van een bedrijf op te letten? De eerste indruk die u maakt voor uw verkoopgesprek is immers even belangrijk!

  • Zorg dat uw kleding in orde is vóór u het bedrijf binnenstapt, glimlach en neem een open houding aan.
  • Denk dus aan de begroeting, maar wacht daarmee tot u daar met een blik of gebaar toe uitgenodigd wordt. Met andere woorden: probeer de persoon niet te onderbreken in zijn bezigheden. Men heeft u echt wel gezien.
  • Spreek de baliemedewerker de eerste keer nooit met de voornaam aan ook al is het in bedrijven vaak bon ton om deze medewerkers een badge met hun voornaam te laten dragen. Wees echter niet te familiair.
  • Zeg wie u bent en noem de naam van uw contactpersoon. Wees kort en ter zake. Noem ook de naam van uw firma en eventueel de reden van uw bezoek. Soms is dit allemaal niet nodig en wéét de receptionist(e) wie u bent en wat u komt doen. In dat geval bevestigt u vriendelijk én verrast. U verrassen was immers de bedoeling en als u zoveel laat blijken, maakt u een goede indruk.
  • Zeg niet ‘Hoe gaat het met u?’ of begin geen gesprek met de baliemedewerker tenzij die daar zelf toe uitnodigt. Doorgaans moet u even wachten op de contactpersoon – zelden zal men u van bij de eerste keer uitleggen waar u heen moet en u zelf de weg laten zoeken. Maak van die pauze gebruik om de sfeer van het bedrijf op te snuiven, maar niét om de medewerkers aan de receptie uit te horen, het hof te maken of wat dan ook.

En dan nog dit: veel verkopers vergeten na het verkoopgesprek afscheid te nemen van de mensen achter de balie. Ze hebben ofwel een leuk gesprek gehad en schudden hun gesprekspartner hartelijk de hand bij het buitenlopen. Ofwel viel dat gesprek niet zo goed mee en ze verlaten als geslagen honden het pand. Fout! In beide gevallen mag u niet vergeten ook de mensen die u hebben ontvangen te bedanken en afscheid te nemen. Een voorspoedige relatie zit soms in kleine dingen.